Et israelsk start-up firma har nylig annonsert at de i praksis har fått en avtale med Mercedes-Benz. Avtalen er inngått etter tre års samarbeid i all hemmelighet, og er en stor glede for firmaet det gjelder, Gauzy.
Det relativt nystartede firmaet har funnet opp en teknologi som ved bruk av flytende krystaller kan gi andre materialer nye egenskaper. Innbakt i glass kan oppfinnelsen gi brukeren kontroll på gjennomsiktigheten og fargen på glasset. Det er denne egenskapen Mercedes nå ønsker å gi sine kunder. Lyst glass kan bli mørkt ved å trykke på en bryter, eller det kan bli ugjennomsiktig.
Også muligheten til å bruke en tilsynelatende vanlig glassrute som TV- eller dataskjerm – og slå funksjonen av igjen, ligger i den avanserte teknologien.
Nyhetene ble bekjentgjort under en prestisjefylt messe i Stuttgart, Start-up Autobahn. Dette er en utstilling som har som mål å skape kontakt mellom de ypperste og mest lovende start-ups, og investorer, store firma, og universiteter. Gauzys administrerende direktør, Eyal Peso, fikk tale for 800 slike investorer og entreprenører om sine erfaringer gjennom de tre siste års samarbeid med Mercedes.
Etter talen fikk firmaet ros av professor Thomas Weber, som er styremedlem i Daimler AG. Han sier han liker slike oppfinnelser, som kan gjøre firmaets biler mer personlige, og som han sier, – de kan faktisk gjenspeile brukerens humør og sinnsstemning ved at de kan endre farge og tone glasset i bilen sin. Weber uttrykte også håp om ytterligere samarbeid med israelske hi tech-firma, og kunne ikke fullrose dem nok for spenstigheten og oppfinnsomheten de utviser.
“Jeg ser et kjempestort potensial i samarbeid med store firma i Israel. Vi er i regelmessig kontakt med dem for å utveksle informasjon som vi håper kan komme til nytte for oss. Dette som vi ser her i dag, viser nytteverdien.”
Og kjennskap til israelske firma har det blitt. Av de 22 finalistene i konkurransen som startet med 300 deltagere fra hele verden, var seks israelske. Selv ordstyreren på konferansen tok seg i å stille spørsmålet om hvordan et så lite land kan levere så mye kvalitet i et slikt forum med så stor konkurranse.
Rent teknisk betyr finaleplassen et utvidet samarbeid med Mercedes, i form av deltagelse i en såkalt akselerator, hvor firmaet blir tilbudt plass for utvikling og forskning i Stuttgart.
Besøk gjerne Ynets artikkel og se reklamefilmen Gauzy har laget.