Hans Rustad skriver i sin artikkel «Den nye antisemittismen» 20. mars i år, at den nye antisemittismen er vesensforskjellig fra den gamle. Den gamle kjenner vi, – det går i å mistenkeliggjøre jøder fordi de angivelig er bedragere, det er hat, det er åpenlys forakt, det er holdninger som vi så utgangen av under Den annen verdenskrig – Holocaust. I dag er slike holdninger ikke lenger mulig å gi uttrykk for. Det er simpelthen for grovt, og det strider imot alle siviliserte samfunns lover for passende adferd. Man blir tiltalt, straffet, til og med fengslet, for å uttrykke slike grove og hatefulle holdninger.
Trodde vi. Vi trodde det var bare i Midtøsten man utga – og leste – bøker som «Sions vises protokoller», og tegnet karikaturer som fremstilte jøder som onde djevler med horn i pannen, svartkledde mystiske skikkelser som ofret barn.
Så da Tomas Drefvelin fikk publisert sin karikatur i Dagbladet 28. mai, som en del av serien «20mg Drefvelin» trodde vi at vi var tilbake til mellomkrigstiden i Europa. Et guttebarn som blir mishandlet med avbitertang, mens det blir holdt nede av en mann med en såkalt djevlegaffel, en gaffel med tre tagger, mens mannen med tangen klipper av lemmer. Det er fullt av blod alle steder, og det ligger avklippede tær rundt gutten. Kroppen hans er full av blodige hull.
Miff tok opp saken og skrev en artikkel samme dag, og fikk en e-post fra tegneren der han bedyrer at det ikke er antisemittisme som ligger bak tegningen. Ifølge ham selv er tegningen ment som «en generell kritikk av religioners (alle sammen) mulighet til å sno seg unna det jeg oppfatter som mishandling av barn (og også undertrykking av kvinner etc, om man tar poenget med stripen), ved å henvise til tro og tradisjon.»
Ett av problemene er at det ikke er mobberen som skal definere hva som er mobbing. Så har da en rekke organisasjoner og medier tatt opp saken. Dagen viser til at Simon Wiesenthalsenteret reagerer kraftig på karikaturen. Under overskriften «Dette er blodmerking av jøder» siterer de rabbi Abraham Cooper:
– Dette er den gamle blodmerkingen av jøder og våre ritualer og er ren og skjær antisemittisme. Hitler ville grått gledestårer dersom han hadde sett denne tegningen, er Coopers første reaksjon.
Angrep mot jøder
Han kaller den bloddryppende tegningen et angrep mot en kjernesak i jødedommen.
– Dette er ren bespottelse av jødedommen, en harselering som bare går ut over jøder, og det skjer på nytt etter at seks millioner jøder ble utryddet i Holocaust bare fordi de var jøder, sier Cooper.
Det er skremmende å se redaktør Geir Ramnefjells reaksjon på kritikken. Dette vitner ikke mye om respekt.
– Dette er selvsagt bare troskyldig harselas med religiøs praksis og ikke noe mer enn det, sier Ramnefjell til Dagen.
En rekke jødiske aviser skriver om hendelsen. «Jødiske grupper «forferdet» over norsk karikatur» skriver den israelske Ynetnews. European Jewish Concress (EJC) sier dette er klart utenfor vanlig ytringsfrihet. «Ingen har frihet til å oppfordre til hat mot et bestemt folk.» Lederen Moshe Kantor sier nettopp slike tegninger var med å bidra til angrep på, og til massemord på jøder. Også ADL (Anti-Defamation League) er dypt bekymret. De sendte også et brev til Dagbladet i 2011, da en tegning sammenlignet situasjonen på Gaza med Holocaust. Israelnationalnews siterer Kantor på at «tegningen drypper av hat og antisemittisme.»
Times of Israel, en svært seriøs og balansert avis, siterer Wiesenthalsenterets uttalelse at «tegningene er så antisemittisk at de ville fått Hitler og Himmler til å gråte gledestårer.» Senteret sier de har bedt norske myndigheter om å fordømme denne oppfordringen til hat. Spesielt barneombudet bør fordømme tegningen, som er en krenkelse av urgamle jødiske ritualer som stammer fra Abrahams tid.
The Coordinating Forum for Countering Antisemittism i Israel siterer Manfred Gerstenfeld som sier at denne tegningen ikke kan løsrives fra de tidligere århundreders anklager fra kristne om rituelt misbruk av blod i den jødiske troen.
Også ABC nyheter skriver om reaksjonene på karikaturen. De kaller tegningen «harselas med religiøse overbevisninger.» Norge I dag publiserte et innlegg der tegningen ble kalt for «jødeforfølgelse.»
SMA har skrevet om karikaturer før.