Verden er slett ikke så fredelig som man skulle tro når Israel fordømmes for å ville beskytte sine kjære for fanatiske selvmordsbombere.
For når Israel trenger beskyttelse, altså å skille forbryterne som vil mennesker vondt, fra uskyldige sivile, kalles det apartheid, og man stevner landet for Menneskerettighetsdomstol og jeg vet ikke hva.
Når det gjelder andre, derimot…
Vi stopper sammenligningen der. Enhver kan tenke selv.
Et faktum er at et voksende antall stater ser behovet for gjerder for å skille mennesker fra hverandre. Kan man ikke løse konflikter ved å snakke med folk, får man snakke det språket folk forstår, later til å være det som gjelder. Nå.
India trenger å skille sine innbyggere fra Pakistan og Bangladesh. USA har et stort problem med illegale innvandrere fra Mexico.
Begge land, og flere kommer, går nå til Israel for å se hvordan de har løst den tekniske siden av problemet. IDF har bygget 150km med gjerde mot Egypt. De urolige tidene gjør at Israel ikke lenger kan stole på egyptisk grensepoliti, og trenger å gardere seg mot angrep, og mot illegale innvandrere. Innen slutten av inneværende år skal gjerdet mot Gaza-stripen, Vestbredden og Egypt være ferdig, skriver Jerusalem Post.
Gjerdet er fem meter høyt, og er forsynt med piggtråd på toppen. Langs gjerdet er det montert radarer som forteller om infiltratører allerede når de er flere kilometer borte.
Israels primære hensikt med gjerdet er sikkerhet. I forrige uke ble det avfyrt skudd mot en buss med israelske soldater. Bussen ble skadet, men ingen av soldatene ble truffet. 18. juni kom det terrorister inn i Israel gjennom Sinai og drepte en israelsk arbeider som hold på med gjerdet. Og i august ble åtte israelere drept i et angrep fra andre siden av grensen.
India ønsker å oppgradere sikkerheten, blant annet for å forebygge slike hendelser som angrepene i Mumbai i 2008.
USA driver i øyeblikket og tester en radar som er utviklet av Elta Systems, et underbruk av Israel Aerospace Industries, og som er brukt av IDF for å oppdage inntrengere før de når frem til grensen. Fem forskjellige versjoner kan oppdage personer på avstander opp til 20km, og kjøretøyet på 4 mils avstand.
Flere radarer kan integreres i ett bilde, slik at man får en sammenhengende oversikt av grenseområdet. Radaren skiller mellom dyr, mennesker og kjøretøyer og viser forskjellige ikoner avhengig av hva som nærmer seg.
Jerusalem Post